Zuid Holland / Thema-avond Wat is hoogbegaafdheid? Moet je het zeker weten?

3 juni 2019 - 19:45 - 21:15

Weet je eigenlijk nog niet heel veel over wat hoogbegaafdheid zoal inhoudt? Heb je het beeld van de nerd-met-brilletje, maar voldoet jouw kind/jouw leerling daar in het geheel niet aan? Of juist helemaal wél?
We verkennen (kort) de modellen en de theorie: kloppen die met wat je ervaart als ouder, als leerkracht? Waar zit bij dit kind de angel (of de uitdaging, dat is maar net hoe je ernaar kijkt)? Is testen zinvol? Moet je eigenlijk bewijs hebben voor je een kind hoogbegaafd kunt noemen?

Thema-avonden HB-Hoera!? – Weten en Delen

Sherpa heeft in het schooljaar 2019/2020 een reeks thema-avonden in het leven geroepen rond verschillende hoogbegaafdheid-gerelateerde onderwerpen, waarvan ze merken dat er veel vragen over zijn. Die vragen kunnen ze natuurlijk met iedereen individueel bespreken, maar je komt niet altijd als cliënt naar de praktijk, want je hebt met je kind of leerling niet zozeer een probleem, maar alleen een interesse, een vraag, een nieuwsgierigheid.

Behalve dat je behoefte hebt aan informatie, kennis, weten, vind je het ook prettig om van anderen te horen waar zij tegenaan lopen, hoe ze omgaan met hun intense, mooie, ingewikkelde kind. Om best practices te horen. En valkuilen, waar anderen al in geduikeld zijn en jij gelukkig nog niet. Of wel, en hoe klauter je daar dan weer uit?

Daarom deze reeks; elke 1e maandag van de maand.

Per avond staat één onderwerp centraal. Er wordt een inleiding verzorgd, waarin achtergronden en theorie aan bod komen. Je gaat zelf, met elkaar, aan de slag met het thema van de avond. En natuurlijk is er ruimte voor uitwisseling met andere deelnemers.

Er zijn minimaal 6, maximaal 15 deelnemers, zodat er veel ruimte is voor persoonlijke inbreng. Hoogbegaafdheid is een heel persoonlijk, soms kwetsbaar onderwerp; daar wordt rekening mee gehouden.

Data en tijden:
De thema-avonden duren van 19.45 – 21.15. Inloop met koffie en thee vanaf 19.30.

3 juni 2019 Wat is HB nu eigenlijk? Moet je het ‘zeker’ weten?
1 juli 2019 Prikkelgevoeligheid
7 oktober 2019 HB kinderen en school