Zuid Holland / iQafé+ Zonkinderen

4 juni 2019 - 20:00 - 22:30

€5

Prikkelgevoeligheid als je hoogbegaafd bent

Ieder mens is anders. De een reageert heftiger op een pijnscheut dan de ander. Een sentimentele film kan tot tranen roeren. Het horen van een muziekstuk kan je in een andere wereld brengen. Door het ruiken van een bepaalde geur kan een hele fantasiewereld voor iemand opengaan. Een onverwachte aanraking kan grote impact hebben. Dit heeft te maken met een fijn afgestelde zintuigelijke prikkelverwerking. Sommige mensen, waaronder hoogbegaafde mensen, mensen met autisme of adhd ervaren de wereld heftiger dan anderen. Hierdoor kan er een focus ontstaan op de last die wordt ervaren. Maar de prikkelgevoeligheid brengt je ook veel.

Amanda Hanemeijer, psychomotorisch therapeut bij Zonkinderen, spreekt dit iQafé+ over zintuigelijke prikkelverwerking. Je krijgt antwoord op de vraag waarom prikkels bij hoogbegaafde kinderen vaak zoveel heftiger lijken binnen te komen. Wat gebeurt er in het brein met de prikkels die binnen komen en wat helpt om deze prikkels beter te reguleren. Hoe bepaal je hoe belastbaar een hoogbegaafd kind is?

Wat als je het uitschreeuwt van pijn wanneer je ‘alleen maar’ wordt aangestoten? Wat als je nooit een spijkerbroek aan kunt, omdat de stof te stroef voelt? En als je altijd een weerwoord ‘moet’ geven op advies waarvan je heus wel weet dat het vriendelijk is bedoeld? Wanneer je enorm schrikt van een onverwacht geluid? Als je niet in een kermisattractie durft, omdat er zoveel kan misgaan? Wanneer je je zo met Hermelien Griffel uit de wereld van Harry Potter kunt vereenzelvigen en dit consequent kunt volhouden, ook al hoort dit niet in de ‘echte’ wereld? Of kinderen die, al zijn ze pas vijf jaar, hun vader gaan voorlezen, omdat ze hem willen helpen zich beter te voelen? Het zijn zomaar wat willekeurige voorbeelden van de prikkelgevoeligheid van iemand met hoogbegaafdheid. De vraag is of je hierbij de nadruk legt op het negatieve of het positieve. Het helpt om te weten wat er precies speelt.

Inloop vanaf 19.30 uur en start om 20.00 uur.
Entree : €5,- inclusief koffie en thee bij binnenkomst.
Hier aanmelden!

4 juni 2019