Zuid Holland / Kerstsprookje De Notenkraker

15 december 2018 - 15:00 - 16:00

Muzikaal verhaal voor kinderen (4+)
Kom luisteren naar de muziek en het verhaal van dit beroemde sprookje.

Op kerstavond krijgt Clara Staalboom een notenkrakerpop cadeau en haar broer Frits een soldatenpak met zwaard. Als alle gasten weg zijn dan gaat Clara slapen. In haar droom komt de notenkrakerpop tot leven. Hij verandert in een prins. Clara en de prins raken al snel verliefd en zijn gelukkig. Maar de prins heeft een grote vijand, de Muizenkoning. De Muizenkoning en zijn muizen veranderen de prins in een levende Notenkraker. Clara en haar prins maken samen een grote reis door allerlei exotische landen in een toverlantaarn. Als ze uit de toverlantaarn komen raken de Notenkraker en de Muizenkoning in een gevecht, waarbij de Notenkraker zwaar gewond raakt. Frits, gekleed in soldatenpak met zwaard, schiet te hulp en dood de Muizenkoning. Daarop verandert de Notenkraker weer in een prins. Als Clara wakker wordt, lijkt alles normaal. Ze rent snel naar haar notenkrakerpop en ze ziet dat hij weer gewoon een pop is. Ze had alles gedroomd.

Overige informatie
Dit sprookje is geschreven door E.T.A. Hoffmann en op muziek gezet door de Russische componist Pjotr Tjaikovsky. Het is in 1892 voor het eerst opgevoerd als ballet. Irma en Daphne Metaal spelen korte delen van deze muziek op de piano en Jolie Hakkert van de Voorleesbrigade leest een verkorte versie van het verhaal voor. De duur van deze voorstelling met illustraties, muziek en verhaal duurt ca. 30 minuten.

Voor deze voorstelling is aanmelden noodzakelijk!

Korenbeurs Schiedam
Lange Haven 145