Wereld / Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in de Wetenschap

11 februari 2021

Vrouwen in STEM
Op donderdag 11 februari vieren we de Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in de Wetenschap. Een belangrijke dag om bij stil te staan en vrouwen een podium te geven. Genderstereotypen hebben namelijk een grote invloed op de latere studie- en beroepskeuzes van kinderen, en leiden er bijvoorbeeld toe dat veel meisjes al op jonge leeftijd geloven dat een toekomst in bèta/techniek niet voor hen is. Dit bevestigt onderzoek van VHTO.

Rolmodellen
Uit onderzoek van psycholoog Andrei Cimpian naar genderstereotypen blijkt zelfs dat meisjes op jonge leeftijd al zodanig beïnvloed worden door heersende stereotypen dat ze hun seksegenoten veel minder vaak aanduiden als slim. Onderzoeksresultaten laten steeds weer zien dat kinderen in de ontwikkeling van hun denken en hun zelfbewustzijn sterk beïnvloed worden door verhalen en stereotypen. Verontrustend zijn dan cijfers over bijvoorbeeld familiefilms. Filmpersonages in een STEM-loopbaan zijn voor 83,8 % mannelijk.

Het in vroegtijdig in contact brengen met vrouwelijke professionals met een bèta/technisch beroep is volgens VHTO een eyeopener voor jonge meisjes en een effectieve manier om genderstereotype associaties te verminderen en stereotiepe denkbeelden te doorbreken. Of zoals actrice Geena Davis al zei: “If she can see it, she can be it”.

Gezamenlijk hebben we een verantwoordelijkheid om inspirerende vrouwelijke rolmodellen voor het voetlicht te brengen. Ook ouders en leraren. Wat bieden KNCV, VNCI, C3 en hun relaties?

Klik hier voor meer informatie!

11 februari 2021
, , , ,