Utrecht – Ouderavond: help, mijn kind staat uit! Hoe zelfregulatie werkt en wat je kunt doen om je kind te ondersteunen. 35 euro

19 september 2023 - 19:15 - 21:30

Ben je ouder van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind en wil je meer weten over het opvoeden van en het onderwijs aan jouw kind? En/of vind je het fijn om andere ouders van hoogbegaafde kinderen te ontmoeten? Kom dan op 19 september naar onze ouderavond aan de Planetenbaan 2 in Bilthoven

Dr. Richard Cash komt speciaal voor Talentissimo naar Nederland! Ken je hem nog niet?

Dr. Cash is een zeer ervaren en kundig auteur en adviseur over hoogbegaafdheid, specifiek binnen het onderwijs. Bij deze ouderavond heeft hij het over zelfregulerend gedrag en hoe je dit als ouder helpt stimuleren. Zelfregulerend gedrag is in heel veel situaties belangrijk: bijvoorbeeld om tot presteren te kunnen komen op school of elders, om feedback te kunnen ontvangen, of om fijn samen te kunnen werken met anderen. Zimmerman (2002) omschreef drie fases:

Voorbereidingsfase: Doelen stellen, plannen, jezelf motiveren voor de taak;
Uitvoeringsfase: Concentreren op de taak, toepassen van leerstrategieën, eigen voortgang monitoren;
Reflectiefase: Zelfbeoordeling en bepalen van vervolgstappen, op basis van het resultaten.

Regelmatig horen we dat hoogbegaafde kinderen hier moeite mee hebben. Dr. Cash zal tijdens deze avond toelichten hoe dit werkt en vooral wat je als ouder kunt doen.
Dr. Cash is, naast heel kundig, ook een enorm leuke spreker met een theaterachtergrond. Hij spreekt Engels, maar doet dat met een duidelijk te verstaan accent en op een tempo dat aansluit bij de groep. Er zijn mensen van Talentissimo aanwezig om te helpen, mocht je iets niet begrijpen.

De beschrijving van dr. Cash zelf (in het Engels, wat ook de voertaal van deze avond zal zijn):

A Parent’s Role in Their Gifted Child’s Development: Developing Self-Regulation for Learning

Many people believe that students who are successful in school possess greater degrees of intelligence and ability, while those who are not successful possess less intelligence and ability. However, significant research on school and life performance suggests that what matters more than intelligence and ability is a set of qualities such as persistence, self-control, curiosity, self-confidence, and determination. These qualities, generally referred to as self-regulation, have a substantial effect on how motivated, engaged and focused the learner is toward achieving meaningful goals. This session will briefly explain the foundations of self-regulation and how it is developed. Parents will be offered useful and practical strategies to help their children be better prepared for the complexities of the 21stcentury.

Aanmelden kan hier

19 september 2023