Utrecht – Ouderavond: lezingen onderpresteren, versnellen, uitstelgedrag en slaap. 35 euro

26 september 2023 - 19:15 - 21:30

Ben je ouder van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind en wil je meer weten over het opvoeden van en het onderwijs aan jouw kind? En/of vind je het fijn om andere ouders van hoogbegaafde kinderen te ontmoeten? Kom dan op 26 september naar onze ouderavond in het Torenlaan Theater in Zeist.

De planning voor deze avond is als volgt:

19.15 Inloop – koffie en thee staat klaar!
19.30 Workshopronde 1 – Keuze uit twee sessies:

1. Versnellen: goed idee of nee? – Diane van Dijk

Over versnellen zijn de meningen nogal verdeeld. Veel leerkrachten en ouders zijn er nogal huiverig voor, vooral vanwege de sociale en/of emotionele ontwikkeling van een kind. Eén keer versnellen is meestal nog oké, maar twee of meer keer, kan dat wel? Tijdens deze workshop gaan we in op de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek naar versnellen, bespreken we in welke gevallen versnellen een goed idee zou kunnen zijn en wat daar verder nog bij komt kijken. Daarnaast zullen we, met behulp van een tool, in beeld brengen hoe de cognitieve ontwikkeling van een hoogbegaafd kind verloopt ten opzichte van zijn of haar leeftijdsgenoten en wat het effect kan zijn van versnellen op het kunnen vinden van ontwikkelingsgelijken.

2: Slaap – of het gebrek eraan? Achtergrond en tips! – Femke Hovinga

Slaap. Het klinkt zo vanzelfsprekend: op een gegeven moment ben je moe en dan ga je slapen. Nou, niet voor iedereen! Eén van de meest gehoorde dingen bij de begeleiding van gezinnen met (hyper)hoogbegaafden is dat het kind nooit ‘uit’ gaat. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de ouders aangeeft dat hun hb-kind minder slaap nodig heeft dan andere kinderen. Maar er zijn ook veel kinderen die hun slaap wel hard nodig hebben, maar bij wie het een grote strijd is: angst, onrust, nachtmerries, niet in slaap kunnen vallen of heel vroeg wakker worden, etcetera. Tijdens deze workshop kijken we naar een stukje theorie over slaap en het (hyper)hoogbegaafde brein/lijf. Daarnaast worden er tips gedeeld die je thuis in de praktijk kunt brengen, van oefeningen tot hulpmiddelen, allemaal toegespitst op de (hyper)hoogbegaafde. Kortom: een slaapverwekkende sessie! 😉

20.30 Pauze

20.45 Workshopronde 2 – Keuze uit twee sessies:

1. Onderpresteren: zo slim, maar het komt er niet uit… – Diane van Dijk

Zo slim, maar het komt er niet uit! Hoe vaak we dat in de praktijk horen van ouders of leerkrachten – het is een ontzettend veel voorkomend probleem dat kinderen ondanks een groot cognitief potentieel hun talent nog niet in kunnen zetten. Zo kan het zijn dat een kind zijn eigen rugzak niet in kan pakken, maar wel uit kan leggen wat expontentiële groei is. Of dat hij/zij puzzels maakt voor tieners, maar als zevenjarige op school onvoldoendes haalt in groep 4. Tijdens deze workshop kijken we naar oorzaken en vooral ook wat je zelf kunt doen om je kind te ondersteunen.

2. Uitstellen voor pro’s: als je alles altijd morgen doet – Femke Hovinga

Morgen moet je iets inleveren. Je weet het al drie maanden maar je moet er nog aan beginnen. Want ach, op het laatste moment red je het ook wel. Toch? Een klein beetje angstzweet breekt je uit, je benen wiebelen, je haalt nog eens een kopje thee. Maar… je weet niet meer waar te beginnen. Het is toch niet goed genoeg… en argh! Je hebt nu weer een uur minder. Herkenbaar? Voor onze spreker van vanavond, Femke Hovinga, wel. Maar proefondervindelijk, als professional én als zichzelf, heeft ze toch ervaren dat het fijner kan.

Tijdens deze workshop gaan we in op uitstelgedrag. Onderzoek laat namelijk zien dat je leven zónder een stuk gelukkiger, gezonder én zelfs succesvoller is. We kijken naar de oorzaken bij hoogbegaafde uitstellers en voornamelijk naar: wat nu te doen?

21.45: einde ouderavond

Aanmelden kan hier