Symposium het hoogbegaafde kind en ik; de vele gezichten van hoogbegaafdheid

10 april 2019 - 18:30 - 22:00

€8,50

Na het succesvolle symposium in 2018, organiseren we wederom een interessante, spraakmakende, veelzijdige avond!

We zijn er ontzettend trots op om te mogen aankondigen, dat ons programma wordt gedragen door Lineke van Tricht, Bart Vogelaar en als hoofdspreker niemand minder dan Tessa Kieboom! Binnen het thema ‘De vele gezichten van hoogbegaafdheid’ neemt ieder van hen ons mee vanuit hun expertise en vakgebied.

De avond is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met hoogbegaafde kinderen en pubers: professionals uit het onderwijs, kinderopvang, overheid, welzijnsorganisaties, gezondheidszorg, ouders en tieners. Een informatieve avond voor iedereen die geïnteresseerd is in ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Een interactieve avond vol informatie over het belang van (h)erkennen van hoogbegaafdheid.

Tessa Kieboom, directeur van Exentra en auteur van bestsellers als ‘Hoogbegaafd: Als je kind (g)een Einstein is’ en ‘Meer dan intelligentie’, neemt ons mee in de ruime comtext van hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid is niet alleen een cognitieve sterkte, het betekent eveneens een versterkt bewustzijn. Hoogbegaafdheid is dus meer dan intelligentie alleen. Hoogbegaafdheid heeft vele gezichten waardoor omgaan met prestaties verschillend kan zijn of waardoor ook valkuilen of “embodio’s” – die optreden in het  benutten van potentieel – variëren.

Hoogbegaafdheid: hoe ziet dat eruit? Bij veel mensen bestaan stereotype beelden van hoogbegaafde kinderen/jongeren met allerlei bijbehorende vooroordelen. Lineke van Tricht koppelt in haar lezing ‘echte’ hoogbegaafde jongeren aan de profielen van Betts&Neihart. En dat blijkt er veel diverser uit te zien.

Bart Vogelaar gaat in op de Begaafdheid bij kinderen met diverse culturele achtergronden. Begaafdheid zou bij alle soorten groepen binnen de samenleving ongeveer even vaak voor moeten komen. Toch zijn er bepaalde groepen kinderen die minder vaak worden geïdentificeerd als hoogbegaafd, zoals kinderen met een andere culturele achtergrond, of kinderen uit sociaal-economisch minder welgestelde milieus. Hetzelfde geldt voor onderwijssettings die specifiek gericht zijn op hoogbegaafde leerlingen. Bart Vogelaar bespreekt hoe het kan dat het potentieel van deze kinderen onopgemerkt kan blijven en wat we kunnen doen om ook deze kinderen te helpen het maximale uit hun potentieel te kunnen halen.

Het sprekersgedeelte sluiten we af met een panel dat in gesprek gaat met de aanwezigen!

Na afloop is er de gelegenheid om boeken aan te schaffen van Tessa Kieboom en ook Boekhandel Vingerling is aanwezig met een boekentafel.

Het symposium vindt plaats op woensdagavond 10 april met een inloop vanaf 18:00 uur en start om 18:45 in het ISW Gasthuislaan in ’s Gravenzande. Kaarten kosten in de voorverkoop € 8,50 en aan de deur € 10,- (indien nog beschikbaar).

ISW Gasthuislaan
Gasthuislaan 145