Noord-Holland – Documentaire vertoning en panelgesprek; Hoogbegaafd, wat nu?

7 maart - 20:00

In deze film doen vijf leerlingen met kenmerken van begaafdheid – onder begeleiding van filmmaker Sunny Bergman – onderzoek naar hoe leraren en middelbare scholen het beste kunnen omgaan met kinderen zoals zij. Hoogbegaafdheid wordt vaak gezien als een elitair probleem, terwijl er ook in deze groep sprake is van kansenongelijkheid. Met name meisjes en kinderen van kleur worden niet gesignaleerd, waardoor zij niet de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. In deze film kijken we vanuit de blik van de leerling-onderzoeker naar de wereld en leert de kijker deze hoogbegaafde kinderen beter begrijpen en (her)kennen. Na afloop van de filmvertoning gaat Bergman in gesprek met de leerlingen en verschillende experts.

Sunny Bergman maakt essayistische documentaires. Met haar films probeert ze bewustzijn te creëren en maatschappelijke veranderingsprocessen op gang te brengen. Inge de Frank is researcher en socioloog. Samen met Venny Kiconco (leerling Metis Montessori Lyceum), Kyan Abdoellah (leerling Cygnus Gymnasium), Maxim Ihle (leerling Spinoza20First), Aurora Ugaz (leerling Hyperion Lyceum) & Emma Wijdeveld (Leerling Montessori Lyceum Amsterdam) maakten zij de documentaire ‘Hoogbegaafd. Wat nu?‘ in opdracht van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen.

Bergman spreekt na afloop met onder andere bijzonder hoogleraar talentontwikkeling Lianne Hoogeveen, basisschoolleraar Cognitief Talent Mitchel Demmers, teamleider voortgezet onderwijs op het Hyperion Lyceum Annette Bosscher, directeur Stichting IQ+ Sima de Bruyn-Daoud, directeur Bureau Talent Lineke van Tricht en presentatrice en ervaringsdeskundige Dolores Leeuwin.

Reserveer hier je gratis plaats

Pakhuis de Zwijger
Piet Heinkade 179