Gelderland / CBO Challenge Voortgezet Onderwijs

30 november 2018 - 13:00 - 16:00

€47,50

Door middel van de CBO Challenges wil het CBO intellectueel getalenteerde leerlingen uitdaging en contact met peers bieden. Onder uitdaging wordt intellectuele en creatieve uitdaging verstaan, maar ook leren over je eigen (leer)barrières heen te gaan speelt een belangrijke rol. Het contact met peers maakt dat de deelnemers zich (h)erkend voelen. Het streven is dat alle deelnemers gemotiveerd worden om het beste uit henzelf te halen, hun eigen talenten leren kennen en deze effectief leren inzetten.

Hoe?
Dat wordt gedaan door op verschillende manieren verrijking te bieden aan basisschoolleerlingen en leerlingen van de middelbare school. De speerpunten zijn wetenschappelijk onderbouwd handelen, dynamisch inspelen op de behoeften van de doelgroep en de deelnemers met plezier laten leren.
Bij alle activiteiten wordt aandacht besteed aan de overdracht van de geleerde vaardigheden naar (andere) activiteiten op school. Hierdoor is een Challenge een leerervaring voor meer dan één dag!

Ieder half jaar wordt er een Challenge voor intellectueel getalenteerde scholieren uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs georganiseerd. Tijdens deze Challenge staat verdieping in een specifiek onderwerp centraal: een groep van 10 tot 15 deelnemers wordt ondergedompeld in kennis en interessante vragen. Ook gaat de groep aan de slag met een uitdagende opdracht die betrekking heeft op het onderwerp. Daarbij zijn samenwerken, creativiteit en redeneervermogen van belang.

Lesbrief
De VO Challenge is uitdagend, dus deelnemers krijgen veel nieuwe informatie. De deelnemers gaan daarmee tijdens de bijeenkomst in groepjes aan het werk. Met één of meerdere opdrachten waarbij de inhoud door de spreker wordt aangeboden en de werkwijze door het CBO, gebaseerd op de theorie van Sternberg. Na de bijeenkomst krijgt elke deelnemer (of groep van deelnemers) een lesbrief mee, met opdrachten om de stof te verwerken. Met behulp van deze lesbrief zouden deelnemers aan de VO Challenge bijvoorbeeld ook een les of presentatie kunnen voorbereiden voor hun klas.

Data en tijden
Vrijdag 30 november 2018 – 13:00 tot 16:00 uur. De kosten van deze Challenge bedragen €47,50.
Vrijdag 12 april 2019 – 13:00 tot 16:00 uur. De kosten van deze Challenge bedragen €47,50.

In overleg kan gekeken worden of er een Challenge voor het VO georganiseerd kan worden op een schooldag en/of op school plaats kan vinden. CBO Nijmegen gaat graag in gesprek met scholen in gesprek over een Challenge op maat.

Een Challenge gaat in principe door bij tenminste 10 aanmeldingen en deze beslissing wordt uiterlijk een week van tevoren genomen. Bij minder aanmeldingen wordt de Challenge mogelijk geannuleerd en worden de kosten terugbetaald. Als uw zoon of dochter wordt afgemeld nadat u een mail ontvangen hebt waarin aangegeven is dat de Challenge doorgaat, worden de kosten niet terugbetaald.
Als u uw kind wilt aanmelden voor een Challenge, kunt u het aanmeldformulier aanvragen door hier uw gegevens in te vullen.

30 november 2018
€47,50