Schoolkeuze

Velen van jullie zullen het wel herkennen. Als je erachter komt dat je kind hoogbegaafd is, dan kijk je opeens heel anders tegen diverse keuzes aan. Of je nu voor je peuter een goede school zoekt, of een andere school voor je oudere kind, er spelen andere zaken mee. Wij staan nu voor de vierde schoolkeuze. Toegegeven, de eerste telt eigenlijk niet mee. Onze zoon was toen pas 1 en door verhuizing was ruim een jaar later een nieuwe schoolkeuze nodig. Ik vond het interessant om te merken dat, zelfs al hadden we toen nog geen idee van hoogbegaafdheid, onze ideeën omtrent school bij de tweede keer kiezen al behoorlijk veranderd waren.

Eerste school

De school waar onze zoon zijn schoolcarrière begonnen is, hebben we weloverwogen gekozen. Het was een school met een visie, een duidelijk didactische filosofie, klassikaal systeem, veel aandacht voor het welbevinden van het kind en de totale ontwikkeling tot evenwichtig mens. En we waren tevreden, we zagen dat dit geen loze beloftes waren, maar dat het daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk werd toegepast. De teleurstelling was dan ook erg groot toen al gauw bleek dat onze zoon het er helemaal niet naar zijn zin had. Een IQ-test wees uit – tot ieders verbazing – dat hij hoogbegaafd is en externe specialisten adviseerden ons om naar een andere school uit te kijken. Na gesprekken met school kwamen we tot de conclusie dat zij onze zoon niet konden bieden wat hij nodig heeft en zo kwamen we voor een nieuwe schoolkeuze te staan.

Tweede school

Bij deze keuze hebben we ons laten leiden door heel andere aspecten: we gingen op zoek naar een school die kennis had van en ervaring met hoogbegaafde kinderen. De tweede school van onze zoon viel helaas tegen. Onze zoon kwam steeds slechter in zijn vel en gesprekken leverden vrijwel geen verandering op. We merkten weinig van de beloofde kennis over hoogbegaafdheid, of in ieder geval was er onvoldoende kennis over hoogbegaafde kinderen met problemen zoals faalangst en asynchrone ontwikkeling. Onze zoon ging, na een heel moeilijke periode van veel ziek zijn en structureel 1 à 2 dagen per week thuisblijven, afgelopen voorjaar helemaal niet meer naar school. Achteraf gezien hebben we veel te lang doorgemodderd en hadden we hem eerder thuis moeten houden. Het herstel is moeilijk, zwaar voor het hele gezin en duurt lang. Na een maand of 4 werd een voorzichtige lijn omhoog gevonden en inmiddels gaat het gelukkig weer een stuk beter met onze zoon. Maar we zijn er nog lang niet. En toch moeten we nu wel aan re-integratie op school gaan denken.

Derde school

Nu staan we dus voor nieuwe keuzes. Blijven we bij de huidige school, de school waar het zo mis ging? Of gaan we weer op zoek naar een nieuwe school? En dan, waar letten we deze keer op? Tot nu toe zijn we nog niet zo succesvol gebleken in het vinden van een school waar onze zoon op zijn plek kan zijn. Aan de ene kant zijn we wijzer en weten we nu beter wat hij nodig heeft, aan de andere kant is daardoor ook duidelijker geworden dat onze zoon teveel afwijkt van het gemiddelde om ergens echt bij te passen. Onze verwachtingen zijn inmiddels bijgesteld. We zoeken niet meer de “beste school” voor onze zoon maar naar de “meest passende school”.

Onzekerheid

Hoe kies je een school voor je kind? Waar doe je goed aan? Met nieuwe inzichten, andere verwachtingen, extra zorg en de zekerheid dat het nooit optimaal zal worden, voelt het als een onmogelijke opgave. En daarnaast zijn er nog zoveel factoren waar je geen invloed op hebt. Het lijkt wel een loterij. Ik hoop dat we deze keer het winnende lot trekken…

Delen mag!
Twitter
Visit Us
LinkedIn
Share

Laat een Reactie achter