Naar de plusklas

De plusklas is een fenomeen dat volgens mij niet zo lang bestaat. Vroeger, toen ik op school zat, bestond dat namelijk helemaal niet. Het idee was toen dat hoogbegaafde kinderen (zoals ik) zoveel mogelijk in de klas moesten blijven. Ik sloeg, bij hoge uitzondering, een klas over. Maar meer dan mijn stoel en etui pakken en naar de andere klas lopen behelsde dit proces niet. Verder was de bedoeling dat ik me maar gewoon zou aanpassen. Wat ik braaf probeerde.

Inmiddels zie ik om me heen dat op steeds meer basisscholen plusklassen worden opgestart. Hierin worden hoogbegaafde kinderen een uurtje of langer apart genomen om aan een thema te werken. Vaak is dit klasdoorbrekend: dus uit elke klas komen een paar kinderen in aanmerking voor de plusklas. Doelen kunnen zijn: peercontact voor de hoogbegaafde kinderen, inzicht krijgen in het leerproces, omgaan met faalangst, leren samenwerken en topdown leren. Zaken waar veel hoogbegaafde kinderen een grote behoefte aan hebben.

Kennis van hoogbegaafdheid

Toch hoor ik in de omgeving soms ook schrijnende verhalen over plusklassen. De wil is er vaak wel, meer soms ontbreekt het nog aan een goede invulling. Nu ben ik geen leerkracht, maar door mijn ervaringen met mijn eigen hoogbegaafde kinderen (die overigens in een fijne plusklas zitten) zie ik wel waar het mis kan gaan. Allereerst: kinderen moeten wel begeleid worden! Ik hoorde een verhaal waarbij kinderen de opdracht kregen om een bepaald soort verpakkingsmateriaal te ontwerpen. Vervolgens werden hier geen criteria aan gesteld en was er geen begeleiding, waardoor dit projuct uitmondde in een kliederpartij met knutselspullen waar helaas niemand wat van leerde. Ook het geven van extra moeilijke sommetjes aan kinderen zonder verdere uitleg hierbij eindigde in een teleurstelling: ze wisten niet hoe te beginnen, en de juf begon te twijfelen aan de intelligentie van de kinderen. Kennis van hoogbegaafdheid is voor de leerkracht dus wel essentieel!

Sowieso gebruiken scholen verschillende criteria om kinderen te selecteren voor de plusklas. Soms is dit pas beschikbaar vanaf groep 5 (terwijl kleuters er ook zoveel behoefte aan hebben!), soms worden alleen de kinderen met de beste resultaten hiervoor uitgekozen, en soms de kinderen waarvan de leerkracht ‘last’ heeft in de groep. Jammer dat in de onderpresteerders gemist worden, terwijl die juist zo kunnen opbloeien van deelname aan een plusklas.

Energie

Ik zie bij mijn kinderen dat ze vaak erg uitkijken naar dat uurtje plusklas in de week. Even bezig zijn met leuke dingen, interessante onderwerpen, en contact hebben met kinderen die op dezelfde manier denken. Vaak geeft dit voldoende energie om er de rest van de week tegenaan te kunnen. Voor onze dochter was dit ene uurtje per week niet genoeg, en zij brengt nu elke woensdagochtend door in een externe plusklas, waar ze enorm van geniet.

En ach, wisten we dit 25 jaar geleden allemaal maar. Ik had, achteraf gezien, vreselijk veel behoefte aan peercontact en aan uitdagender onderwijs, en had me waarschijnlijk in een plusklas met gelijkgestemden beter op mijn gemak gevoeld dan in mijn eigen klas. Gelukkig leren we met zijn allen steeds meer over hoogbegaafdheid!

Op onze website vind je onder het kopje ‘zoek hulp bij hoogbegaafheid‘ per regio aanbieders van externe plusklassen.

Delen mag!
Twitter
Visit Us
LinkedIn
Share

Laat een Reactie achter