Muziekles

Mijn kinderen zijn gek op muziek. Ze zingen al hun hele leven, bedenken graag hun eigen liedjes en menig vraag wordt zingend gesteld. Toen mijn oudste 4 was werd ik geattendeerd op de muzieklessen voor kleuters bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het tweejarige programma PI zou echt iets voor hem zijn. Maar toen hij 5 was en hij aangemeld kon worden, ging het helemaal niet goed met hem. Hij was net de eerste keer uitgevallen op school, had nergens zin in en was overal bang voor. Hij wilde niet naar de open dag en ik heb hem niet gedwongen. Ik was ook bang dat het veel te streberig voor hem zou zijn en dat er te veel van hem gevraagd zou worden. Het is immers het Conservatorium.

Toen onze jongste bijna 5 was, werd ik opnieuw herinnerd aan PI. We zijn naar de open dag geweest en Jongste vond het ontzettend leuk. Hij mocht diverse instrumenten proberen en de docenten waren allemaal heel aardig en enthousiast. Met één docent klikte het direct bijzonder goed. Zij ging zo enthousiast in op de fantasie van Jongste en ze hadden de grootste lol door steeds weer andere dieren (in fantasie) over de piano te laten lopen. Jongste was enthousiast en mocht op de proefles komen. Daar werd heel spelenderwijs het gehoor en de muzikaliteit getest en Jongste had ook nu weer veel plezier. En na de zomervakantie mocht hij bij PI 1 beginnen.

Nu voor het tweede schooljaar gaan we elke zaterdag naar het Conservatorium en genieten Jongste en ik van 2 uur lang spelen met muziek. Het is de bedoeling dat de ouder aanwezig is bij de lessen, zodat je weet wat het kind leert en je thuis je kind kunt ondersteunen, maar dat vind ik echt geen straf. De kinderen krijgen samen in een grote groep de BMO les (brede muzikale ontwikkeling), waarbij wordt gezongen en spelenderwijs theorie en allerlei muzikale vaardigheden worden geoefend. In kleine groepjes krijgen ze de instrumentenlessen bij een vaste docent. Ze sluiten af in de grote groep, waar de kinderen regelmatig de kans krijgen om te laten zien wat ze in de instrumentenles geleerd hebben.

Ik vind het wonderlijk en ontroerend om te zien hoe gretig de kinderen zijn en hoe enthousiast daarmee omgegaan wordt. De lessen gaan snel en zijn op hoog niveau, maar toch helemaal passend bij jonge kinderen. Zo leren ze in het eerste jaar bijvoorbeeld mineur en majeur te herkennen door met hun buik of rug naar het midden van de kring te wijzen. Ze leren op hun gehoor en vanuit zingen hun instrument te bespelen en in het tweede jaar komt spelenderwijs het notenschrift aan bod. Het is een prachtig voorbeeld van hoe passend onderwijs voor getalenteerde jonge kinderen zou moeten zijn: een hoog niveau op een speelse manier. De kinderen mogen zo snel gaan als bij hen past en er wordt zoveel mogelijk bij individuele interesses aangesloten. Zo zijn er kinderen die heel precies oefenen wat de docent opdraagt en binnen 1 week al het huiswerk heel precies en goed kunnen spelen. Maar er zijn ook kinderen, zoals mijn jongste, die heel creatief overal eigen interpretaties op hebben en steeds nieuwe varianten van de liedjes bedenken.

Achteraf heb ik spijt dat ik mijn oudste destijds niet heb overgehaald. Hij zou ook zoveel plezier hebben kunnen ervaren bij PI. Hij vond het zelf ook jammer en zei vorig jaar dat hij ook wel naar PI zou willen. Helaas is PI alleen voor kinderen van 5 en 6 jaar oud. Maar voor kinderen van 7 tot 10 jaar oud hebben ze bij het Koninklijk Conservatorium een vergelijkbaar programma voor het leren bespelen van een blaasinstrument: BASIS. Daar is onze oudste afgelopen september begonnen en hij geniet volop!

Het is een merkwaardige gewaarwording. Jarenlang waren onze kinderen overal onbegrepen vreemde eendjes maar bij het conservatorium voelen ze zich thuis.

Zoek je naar een uitdagende en vooral leuke activiteit voor je kind en heeft het interesse in muziek? Ga dan zeker een kijkje nemen op de open dag van PI, BASIS en kinderkoor bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag op 14 mei. Voor meer informatie: https://www.koncon.nl/agenda/open-dag-pi-basis-en-kinderkoor-2

Laat een Reactie achter