Keuzenonderdeel Hülya Celik

Over de lezing:

Tijdens deze lezing maak je samen met Hülya Celik een denkbeeldige reis over het leven van een hoogbegaafde met migrantenachtergrond om te begrijpen waarom de herkenning en erkenning van deze doelgroep ongekend blijft.

Ook de volgende vragen komen aan bod: is het de cultuur of de taal die niet toestaat dat de intelligentie naar voren komt? Is het de onzekerheid die personen met migranten achtergrond doorstaan in de Nederlandse samenleving? Of ontbreekt de kennis in het algemeen in de onderwijswereld?

Als voorbereiding voor de lezing:

Hülya groeit op als het middelste en enige meisje binnen een Turks gezin. Haar ouders zijn in jaren 1970, zoals vele gastarbeiders destijds, naar Nederland gekomen om geld te verdienen om daarna terug te keren naar Turkije. Zonder motivatie om zich blijvend in Nederland te vestigen, bleven zij trouw aan hun eigenwaarden en normen. Het blijkt zelfs na aantal jaren nog steeds onmogelijk voor hen om zowel te assimileren als te integreren. Hierdoor werd Hulya beschermd en binnenshuis opgevoed in een wij-cultuur. Een cultuur, die van huis uit gehoorzaamheid en respect eist en waarbinnen discipline een hoog goed is. Hülya voelde een groot contrast met de Ik-cultuur die ze buitenshuis waarnam. Niet alleen merkte ze bij die ik-cultuur op dat er meer consensus was in de relaties en respect voor iedereen, ongeacht leeftijd, geloof of achtergrond. Maar ook het communiceren was anders. In de ik-cultuur staat ik centraal en is er sprake van expliciete communicatie. In de WIJ-cultuur echter wordt impliciete communicatie gebezigd en wordt praten over zichzelf al gauw gezien als het zichzelf verheffen boven anderen. Je moet bescheiden blijven. Een grote verwarring dus voor een kind met een hele sterke wil die haar ei niet kwijt kon in die wij-cultuur.

Deze verwarring kon Hülya niet helemaal volgen, en zo werd de filosoof in haar geboren. Tijdens haar schooltijd was ze een lastige leerling. Het besef van haar sterke wil, nieuwsgierigheid, haar missie in het leven, haar sterke gevoel van rechtvaardigheid, eigenwaarde, gevoeligheid, eigenwijze en vooral haar dyslexie maakten het haar moeilijk. Het omgaan met cultuurverschillen op jonge leeftijd tast de ontwikkeling van het kind aan, zo ook die van Hülya. Ze had steeds het gevoel dat zij zich als allochtone persoon meer moest bewijzen dan autochtone persoon. Wanneer ze op een dag realiseert dat ze niet meer bezig wil zijn met overleven maar met leven, kiest ze voor een studie die puur over het leven gaat. Ze wil docent biologie worden om haar kennis over te dragen aan anderen. Tijdens haar studie merkt Hülya dat ze ook iets aan haar taal moet doen en begint als revalidatie met schrijven. Ze schrijft verhalen en stuurt er eentje naar de schrijfwedstrijd Drechtsteden schrijft en wint een prijs. Ze Hülya wordt gemotiveerd door schrijvers zoals Kader Abdolah, Rosita Steenbeek en Ina de Weert, die ze tijdens dit proces leert kennen. Het is een droom om ooit een schrijfster te worden. Haar verhalen bundelt ze tot één verhaal en stuurt het naar de schrijfwedstrijd Big Bang Express, een bureau voor creatieve producties in woord en beeld. Ook hier wint ze een prijs onder de werktitel: Liefde is alles waard.

In oktober 2010 publiceerde zij, onder begeleiding van Big Bang Express, haar psychologische debuutroman Wereld zonder hemel. Deze roman werd uitgegeven door Uitgeverij aquaZZ en in de Turkse pers werd haar werkzaamheden met groot enthousiasme onthaald. Hülya liet hiermee zien dat je tegen een taalbarrière en cultuurspecifieke aspecten in kunt gaan. Hülya gelooft sterk in een samenleving, waarin mensen elkaar aanvullen en steunen.

De deelnemers van deze lezing gaan hun horizon met betrekking tot herkennen en erkennen van biculturele hoogbegaafden verbreden doordat zij meer over de invloed van cultuur leren voor iemands ontwikkeling.

Wilt u meer weten over de stichting die Hulya opgericht heeft:

Stichting Wezenlijk biedt professionele hulp om door middel van creatieve expressie blokkades op te heffen en te leren omgaan, voor meer informatie: www.stichtingwezenlijk.nl .

Wie is Hülya Celik

Hülya Celik is docent, toegepast psycholoog en schrijver. Ze ontwikkelde onder andere een cursus over coaching van hoogbegaafden. In deze cursus leert ze coaches, counselors, docenten, mentoren, HR-managers en andere professionals wat hoogbegaafdheid is en hoe ze ermee om moeten gaan bij kinderen en volwassenen. In dit kader gaf ze ooit een lezing over hoogbegaafdheid met schrijver Arthur Japin. Onder andere naar aanleiding van deze lezing gaf Hülya advieshulp aan ouders van potentieel hoogbegaafde kinderen met migrantenachtergrond. In 2010 richtte Hülya Stichting Wezenlijk op. Daar probeert ze, met haar team en door middel van kunstzinnige expressie, mensen hun problemen een plaats te laten geven. Het begrip ‘intelligentie’ wordt bij Stichting Wezenlijk breder bekeken dan ‘goed scoren op een IQ-test’. Hülya is dyslectisch. Tijdens het schrijven van haar psychologische debuutroman in 2010 onderging ze de helende werking van het schrijfproces. Sindsdien geeft ze regelmatig voorlichting of lezingen over schrijven als therapie en hoogbegaafdheid bij mensen met een migratie-achtergrond. Hülya Celik was in 2016 genomineerd voor een Mensa Fonds Award in de categorie Maatschappij.  Ik heb lang gewacht is haar tweede roman die in de week van hoogbegaafdheid 2021 verschijnt.

www.hulyacelik.nl