Noord-Brabant – Thema avond: Hoogbegaafdheid

4 oktober 2022 - 19:00 - 21:00

Over hoogbegaafdheid doen nog altijd veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafden zouden op school een luilekkerleventje leiden, en hun ouders zouden zich gelukkig prijzen met een ‘succesgarantie’ in huis.

Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist heel erg kwetsbaar en hebben ze behoefte aan begrip en aangepaste begeleiding. Zowel thuis als op school. Hoogbegaafdheid is géén luxeprobleem!

Hoogbegaafdheid kan gemeten worden d.m.v. een IQ-test, maar is ook herkenbaar door:
– perfectionisme
– hoogsensitiviteit
– groot rechtvaardigheidsgevoel
– kritische instelling
En door:
– intellectuele intelligentie
– creërend denkvermogen
– motivatie

Echter, of deze eigenschappen ook succesvol tot uiting komen is van meerdere factoren afhankelijk. Denk hierbij aan de rol van ouders, school en vrienden (peers). Wanneer een kind niet goed begrepen wordt, of niet lekker in zijn vel zit, kunnen ook juist rebels gedrag, brutaliteit, depressiviteit en/of onderprestatie zichtbaar zijn.

Wil jij graag meer weten over hoogbegaafdheid of ontwikkelingsvoorsprong bij kinderen, meldt je dan hier aan voor deze avond.

4 oktober 2022
, , ,