Noord-Brabant – Mijn kind is hoogbegaafdheid, wat nu?

16 mei 2023 - 19:30 - 21:00

Over hoogbegaafdheid doen nog altijd veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafden zouden op school een luilekkerleventje leiden, en hun ouders zouden zich gelukkig prijzen met een ‘succesgarantie’ in huis.

Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist heel erg kwetsbaar en hebben ze behoefte aan begrip en aangepaste begeleiding. Zowel op school als thuis. Hoogbegaafdheid is géén luxeprobleem!

In veel wetenschappelijke modellen ligt de nadruk vooral op de cognitieve elementen van hoogbegaafdheid. Maar wetenschappers en psychologen zijn er inmiddels gelukkig van overtuigd dat er ook sprake is van bepaalde overeenkomstige persoonlijkheidseigenschappen (de Zijnskenmerken) bij hoogbegaafden.

Zo zijn het rechtvaardigheidsgevoel, de kritische instelling, de gevoeligheid of sensitiviteit en het perfectionisme heel kenmerkend, maar zeker ook de behoefte aan autonomie bij hoogbegaafde kinderen intenser.

Of een groot ontwikkelingspotentieel ook succesvol tot uiting komt, is van meerdere factoren afhankelijk. Denk hierbij ook aan de rol van ouders, school en vrienden (peers), of aan de ontwikkeling van executieve vaardigheden. Wanneer een kind niet goed begrepen wordt, of niet lekker in zijn vel zit, kunnen ook juist rebels gedrag, brutaliteit, depressiviteit en/of onderprestatie zichtbaar zijn.

Wil jij graag meer weten over hoogbegaafdheid of ontwikkelingsvoorsprong bij kinderen, meldt je dan hier aan voor deze thema-avond

De kosten voor deelname bedragen € 5,- p.p. (te betalen bij aanmelding via de website van de bibliotheek)

16 mei 2023
, ,