De Jonge Onderzoekers: voor (vermoedelijk) hoogbegaafde peuters

De Jonge Onderzoekers

Is uw peuter een echte onderzoeker? Heeft uw kind al meer ontdekt dan de kinderen om hem of haar heen? Is er (vermoedelijk) sprake van een ontwikkelingsvoorsprong en heeft uw kind meer uitdaging nodig? Dan is de pilotgroep ‘De Jonge Onderzoekers’ misschien wel iets voor uw kind!

Samen sterk
De Jonge Onderzoekers is een initiatief van stichting iQ+ en stichting Kwest in samenwerking met Cleverbee. De twee organisaties starten een project waarbij Mirjam Veldhoven van Cleverbee ontwikkelingskansen creëert voor de peuters en pedagogisch medewerkers van Kwest.

Tijdens de pilot bieden we de peuters gedurende 8 weken een uitdagende omgeving waarin zij ontwikkelingsgelijken kunnen ontmoeten, vragen durven te stellen, te onderzoeken en vaardigheden te ontwikkelen.
De pedagogisch medewerkers worden on the job getraind in het aanbieden van uitdagende activiteiten en het begeleiden van peuters met een (vermoedelijke) voorsprong. Zo kan kennis worden overgedragen en tegelijkertijd in de praktijk worden gebracht. Een win-win situatie!

Een ochtend bij de Jonge Onderzoekers
Samen starten we dag. Hoe gaat het met jou? Heb je nog vragen of zelf ideeën? Het project van vandaag is ‘dit ben ik’ en dit gaan we doen. We werken met een vast dagritme waarbij iedere week andere activiteiten worden aangeboden, maar ook de ideeën van de kinderen worden zo zoveel als dat kan ingepast. Vandaag of de volgende keer. De projecten zijn; dit ben ik, dieren, lucht, kunst, geluid, drijven en zinken, weet jij de weg? en magneten. Tussen de activiteiten en het vrij spelen door hebben we even pauze met fruit en wat te drinken. Aan het einde van de ochtend maken we een presentatie van de ochtend op papier, film, rondleiding of expositie. Het laatste kwartier zijn de ouders ook van harte welkom om deze te bewonderen.

Praktisch
Voor wie: Peuters met een (vermoedelijke) ontwikkelingsvoorsprong. Ook als zij geen gebruik maken van opvang bij stichting Kwest.
Data: Woensdagochtend 31 oktober t/m 19 december 2018
Tijd: 8.45 – 11.45 uur
Locatie: Stichting Kwest – Kindercentrum DoReMi, Druivenstraat 30 Naaldwijk
Kosten: € 100,- voor 8 keer.

Opgeven voor De Jonge Onderzoekers kan via de speciale aanmeldpagina op de website van Stichting Kwest.

Zie onderstaande flyer. Deze is ook te downloaden als PDF.

De Jonge Onderzoekers Stichting Kwest en Stichting iQ+