Succesvolle eerste LeesiQlub: de zweetvoetenman

Woensdag 13 juni j.l. was een gedeelte van boek- en kantoorhandel Vingerling omgeturnd tot een heuse rechtzaal. Stichting iQ+ organiseerde in samenwerking met de innovatieve boekwinkel de eerste LeesiQlub+. Dit onderdeel van stichting iQ+ is een leesclub voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen in de basisschoolleeftijd. Elke maand wordt er binnen een thema aan de hand van een kinderboek een mini-college gegeven.

Deze eerste bijeenkomst beet Ian Vingerling, rechtenstudent en medewerker van Vingerling boek en kantoor, het spits af.Op deze middag, waar het maximale van 23 kinderen zich voor aanmeldden, kwamen vragen aan de orde als:

“Kan je de hond van de buren voor de rechter slepen? Wat doet een advocaat? Mag je je eigen fiets terug stelen? Waarom bemoeit de overheid zich met onze hagelslag? Wat als je per ongeluk de verkeerde vermoord? En mag je liegen tegen de rechter?”

De zweetvoetenman

Wie had kunnen bedenken dat het recht zo interessant, spannend en soms ook grappig kan zijn? Hierin werd volop verwezen naar het boek De Zweetvoetenman’ van Annet Huizing.

Het was een interactieve middag vol nutteloze kennis, gekke weetjes en leuke vragen. Enkele kinderen werden in een toga met bijpassend bef gehesen en kregen de rol van advocaat of aanklager toebedeeld.

De reacties van de kinderen na afloop waren overwegend positief en er wordt al door menigeen uitgekeken naar de volgende keer. De volgende LeesiQlub+ zal gehouden worden op woensdagmiddag 12 september. Het kinderboek dat dan centraal staat wordt bekend gemaakt via de website van stichting iQ+ www.stichtingiqplus.nl en op www.facebook.com/LeesiQlub

Laat een Reactie achter