Thuisonderwijs

De vakantie is weer voorbij in onze regio en iedereen gaat weer terug naar het normale leven van werken en school. Ook voor ons voelt dat zo, terwijl er eigenlijk niet veel verandert. De kinderen krijgen ook dit schooljaar weer thuisonderwijs en gaan dus niet naar school. De vrijstelling is nog niet officieel binnen, maar wel reeds toegezegd. Een opluchting!

Voor ons werkt het goed: de kinderen leren op hun eigen manier en er is veel minder stress. We hebben de tijd om het wat rustiger aan te doen als dat nodig is of juist lekker snel te gaan en kunnen veel beter omgaan met de prikkelgevoeligheid van de kinderen. Vanochtend hoorde ik de buurkinderen om half 7 al krijsen over niet naar school willen, terwijl mijn kinderen nog lekker lagen te slapen. Toen de eerste bij mij in bed kroop en een ingewikkeld verhaal begon, hoorde ik bij buren een woordenstrijd in de tuin. Ik heb met al die ouders en kinderen te doen. Wij hebben ook zoveel strijd gehad voor schooltijd. Als je kind niet lekker gaat op school, dan ontstaat er zoveel gedoe om de simpelste dingen.

Hoewel het wel jammer is dat de buurkinderen nu niet overdag buiten kunnen spelen, is het voor ons fijn dat de vakantie weer voorbij is. Wanneer het te druk ergens wordt, vallen mijn kinderen stil, houden alles en iedereen om zich heen in de gaten en komen niet meer toe aan zelf iets doen. Nu de meeste kinderen weer naar school zijn, kunnen wij weer van alles gaan ondernemen. Naar het museum bijvoorbeeld, daar is het heerlijk rustig onder schooltijd. Mijn kinderen slurpen dan alle informatie op en genieten met volle teugen. Daarnaast spreken we regelmatig af met andere thuisonderwijsgezinnen in speeltuinen, bos of zwembad.

Wij hebben dit jaar ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de vrijstelling ons biedt: buiten de schoolvakanties op vakantie. Ook dat heeft veel voordelen. Geen grote mensenmassa’s in de kastelen en musea, en dus genoeg ruimte voor onze oudste om op zijn eigen tempo alles te bekijken, terwijl de jongste heen en weer kon rennen om snel een overzicht te krijgen. Het viel me mee dat er best wel veel andere kinderen waren waar onze kinderen mee konden spelen. En dan valt ook opeens op dat onze oudste zich al prima kan redden in het Engels. Dat heeft hij afgelopen jaar opgepikt tijdens het gamen en kijken van filmpjes op YouTube.

Voor het komende schooljaar hebben we weer veel ideeën. Traumaherstel staat nog steeds voorop, maar daarnaast ontstaat ook steeds meer ruimte om weer te leren, te ontdekken, te proberen, te genieten, te leven! Thuisonderwijs is leuk, en voor het eerst kan ik zeggen: ik heb zin in dit schooljaar!