Thuis zichzelf, op school hoogbegaafd

‘Ik ga steeds meer twijfelen aan het hele verhaal over hoogbegaafdheid.’ De scholen zijn weerbegonnen, mijn vriendin en ik hebben tijd om bij te praten. ‘Ik denk dat vooral de omgeving waarinkinderen opgroeien en hun karakter bepalen wie ze zijn’, vervolgt mijn vriendin. Omdat de vader vanhaar kinderen weet dat hij hoogbegaafd is, zijn hun kinderen meteen vanaf de peuterleeftijd op diemanier bekeken door hun begeleiders en leerkrachten. Inmiddels hebben ze de middelbare schoolsuccesvol afgerond. Succesvol omdat zij met zelfvertrouwen en behoud van hun eigenheid ennieuwsgierigheid naar de wereld school hebben doorlopen. Het laat zien dat wanneer het onderwijsaansluit bij wie het kind is, hoogbegaafdheid geen probleem hoeft te zijn. Ongetwijfeld komen zij noghobbels tegen in hun studies en toekomstige banen. Maar ze staan met vertrouwen in het leven enweten: ‘Dit kan ik wel aan.’Zo anders verloopt de schoolloopbaan van onze dochter. Op school scoort ze gemiddeld op alletoetsen, ze werkt zelfstandig en heeft veel vrienden. Thuis laat ze iets anders zien. Intense emoties,buikpijn voor schooltijd, uitbarstingen na schooltijd, hobby’s waar ze volledig in opgaat, een hoofdvol vragen en ideeën die nooit stoppen en haar autonomie voorop, wat ik als ouder vooral alseigenwijs en koppig ervaar. Onverwacht is in groep vijf uit onderzoek naar voren gekomen dat ersprake is van hoogbegaafdheid. Vanaf dat moment zijn we in een nieuwe wereld terecht gekomenwaarin we veel zelf uit moeten zoeken en we afhankelijk zijn van de leerkracht die we treffen. Somshebben we geluk en komt onze dochter in de klas bij een leerkracht die zich heeft verdiept in hetonderwerp. Vaker hebben we pech en komt ze bij leerkrachten in de klas die het woordhoogbegaafdheid liever niet gebruiken, bij leerkrachten die wel willen, maar alleen extra werk gevenof bij leerkrachten die zich vastklampen aan de Cito-scores en van daaruit het beeld niet herkennen.Het gevolg is een kind dat van school wil en dat nooit heeft ervaren dat je met de juiste strategieëndingen kunt leren die je eerst nog niet kon.

Ik ben blij voor mijn vriendin en haar kinderen. Zij hebben geluk gehad met de scholen en leerkrachten die op hun pad kwamen. Hoogbegaafdheid zal altijd een onderdeel van hun identiteitblijven, maar het woord wordt niet gebruikt in hun gezin. Het vormt geen belemmering, ze hebben erhun weg in gevonden. Maar zolang er hoogbegaafde kinderen zijn die niet worden gesignaleerd,samenwerkingsverbanden en schoolbesturen zijn die niet willen investeren in structureel passendonderwijs voor deze groep, directies en opleidingen zichzelf niet verplichten hun teams en studentenbij te scholen en de plusklas als extra zien, leerkrachten en ouders hun vooroordelen overhoogbegaafdheid niet onderkennen, moet het woord hoogbegaafdheid uitgesproken blijven worden.Luid.Tot die tijd blijft onze dochter in de schoolvakanties een meisje dat zichzelf is. Gewoon Emma. Enzodra school weer begint dat hoogbegaafde meisje op zoek naar een passende plek.

Delen mag!
Twitter
Visit Us
LinkedIn
Share