Peers

“Hoogbegaafde kinderen zijn sociaal zwak. Ze komen toch vaak niet zo lekker mee in de groep.” Wie van ons heeft dit vooroordeel nog niet gehoord? Er zullen best wel hoogbegaafde kinderen zijn die sociaal niet zo handig zijn, hoogbegaafden zijn immers net mensen. Maar over het algemeen klopt er niets van het vooroordeel. Hoogbegaafde kinderen lopen vaak ook sociaal voor op leeftijdgenoten. Denk maar aan de kleuter die boos is omdat zijn vriendje hun speelafspraakje afzegt voor een afspraak met een ander vriendje. Voor hem geldt afspraak is afspraak!, terwijl de meeste kleuters nog niet zover zijn.

Gelijkwaardig contact

Toch hebben veel hoogbegaafde kinderen moeite met het sluiten van vriendschappen. Ze missen de wederkerigheid in het contact. Ze kunnen zich wel aanpassen aan hun klasgenootje, maar het klasgenootje kan zich niet echt aanpassen aan de hb-er. En dat merk je pas echt goed wanneer je kind wel tussen peers kan spelen. Dan gaat het contact opeens vanzelf, met diepgang en snelheid en onderwerpen die je niet eerder voorbij zag komen.

MCC

Onze kinderen zijn lid van de online Minecraft Club (link: https://homeschoolingnl.wordpress.com/de-minecraft-club/), waar ze op vaste tijden gelijkgestemden kunnen vinden in een besloten server. Veel kinderen zijn net als onze oudste beschadigd geraakt op school. Het is heel bijzonder om te horen hoe ze tijdens het spelen heel diverse onderwerpen bespreken, vaak niet alledaags voor 10-14 jarigen zoals politiek. Ze helpen elkaar met praktische zaken en steken elkaar een hart onder de riem wanneer iemand in de put zit. En ook ruzie hoort bij deze vriendschappen, net als weer goed maken. Regelmatig organiseren de ouders een bijeenkomst in real life, zodat er ook offline gespeeld kan worden. Voor de ouders zijn dit ook heel waardevolle momenten. Ook wij hebben behoefte aan peercontact!

Vakantie

Dit bleek ook op onze vakantie afgelopen herfst. We sloten voor het eerst aan bij een vakantie voor gezinnen met hb-kinderen. Op een camping kwamen ca 60 gezinnen bij elkaar in tenten, caravans en huisjes en er werden veel activiteiten georganiseerd. We wisten niet zo goed wat we ervan moesten verwachten en hoopten vooral dat de kinderen het naar hun zin zouden hebben. Het was een succes. Onze oudste ging voor het eerst in zijn leven alleen over de camping om mee te doen met levend stratego of jachtseizoen. Moesten wij opeens gaan bedenken hoe laat hij thuis moest zijn! Ook onze jongste speelde opeens een hele dag met een vriendje. Ik dacht altijd dat hij geen speciale behoeften had omdat hij altijd met iedereen kan spelen. Maar dat houdt hij niet zo lang vol als nu op vakantie.

Contact houden

Er zijn op vakantie nieuwe vriendschappen ontstaan. We rijden nu om de paar weken bijna een uur om oudste naar een Dungeons and Dragons-groepje te brengen. Jongste droomt van spelen met zijn vakantievriend en wil graag weer eens afspreken. Dat moeten we dus maar gauw gaan organiseren. En ik ben bij het na de vakantie ontstane leesclubje gegaan. Nooit gedacht dat ik zelf ook aansluiting zou vinden!

Laat een Reactie achter