Symposium ‘Het hoogbegaafde kind en ik’

Het tweede symposium van Stichting iQ+ vond plaats op 10 april j.l. Op middelbare school ISW Gasthuislaan in ’s-Gravenzande spraken Lineke van Tricht, Bart Vogelaar en Tessa Kieboom voor een uitverkochte zaal over de vele gezichten van hoogbegaafdheid. Natuurlijk kon het met zo’n programma niet anders dan een interessante avond worden. En dat werd het!

De 350 bezoekers van deze avond waren onder andere ouders, mensen uit het onderwijs, maar ook pedagogisch medewerkers en mensen werkzaam voor de overheid. Zij zochten kennis, informatie, inzicht, herkenning en inspiratie, zo werd duidelijk tijdens de online vragenronde.

Wat zij zochten konden ze ruimschoots vinden in de presentaties van de sprekers. Er werd verteld over de types hoogbegaafden van Betts en Neihart, over dynamisch testen van het IQ en over de dimensies van hoogbegaafdheid. Nieuwe inzichten en stof tot nadenken voor iedereen in de zaal. Want hoeveel je ook weet over hoogbegaafdheid, meer kennis is altijd welkom. Na de presentaties konden bezoekers vragen stellen aan de sprekers die zich in een panel op het podium verzamelden.

Aan het einde van de avond waren er verschillende emoties van de gezichten af te lezen. Sommige bezoekers toonden opluchting: ja, mijn kind is hoogbegaafd, zie je wel? Er waren mensen in jubelstemming: mijn kind is pas versneld, het gaat zo goed met hem! Wat fijn dat er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid! Maar er waren ook verwarde gezichten. Je zag en hoorde kwartjes vallen. Bij sommige ouders kwam de vraag: ben ik dan zelf ook hoogbegaafd? En wat nu?

Een daverend succes dus, deze avond. Voor Stichting iQ+ is er echter nog genoeg werk aan de winkel. Sinds de oprichting zijn wij bezig geweest met het op de kaart zetten van hoogbegaafdheid. Nu is het tijd om verdere stappen te ondernemen: hoogbegaafdheid moet een vaste plaats krijgen in ons onderwijs. De kennis van hoogbegaafdheid moet verder vergroot worden, en we moeten met zijn allen zorgen dat hoogbegaafde kinderen (en volwassenen) de uitdaging krijgen die zij nodig hebben.

Al met al was dit symposium een feest der herkenning voor velen. Op naar volgend jaar!