Een sprong in de tijd!

Kinderen met een behoorlijk denkertje hebben genoeg in zich om ingenieuze knutselprojecten te verzinnen, een uitgebreid nieuw spel te introduceren of een meerlaagse speurtocht uit te zetten. Toch ligt ook (of misschien nog wel sneller) bij hen
verveling op de loer. Dat, in combinatie met zes lange weken zomervakantie zonder al te veel kaders, doet menig ouder van hoogbegaafde kinderen naar het nieuwe schooljaar verlangen.

Om een beetje tegemoet te komen aan de leerhonger van mijn rovertjes hadden vriendlief en ik dit jaar iets ‘nieuws’ bedacht. Na een heerlijk weekje zonovergoten camping werd onze tweede week vakantie al tijdreizend doorgebracht met elkaar.

De leegstaande praktijk die aan ons huis is gebouwd, werd door mij in de weken ervoor eigenhandig omgeturnd tot een Teletijdmachine. Met vier matrassen, een campingbedje, visualisaties van diverse tijdperken aan de binnenkant van de cabine, een futuristische aan- en uitknop en een heuse sluis naar het toilet aan boord zou dit het voertuig zijn dat ons ’s nachts naar een andere tijdzone zou teleporteren.

De jongens luisterden aandachtig naar de brief van professor H. Istoria, die zorgvuldig uitlegde waarom hij ons gezin graag als proefpersonen wilde van zijn nieuwe uitvinding. De regels die hij had opgesteld, en soms regelrecht tegen de normaal geldende strenge regels van ondergetekende ingingen, werden hartelijk ontvangen. Dagelijks minimaal één ijsje om de gezamenlijke temperatuur in de cabine niet te veel op te laten lopen? Verplicht een uur per dag op je tablet om contact te leggen met andere tijdzones? De jongens begonnen te denken dat ze in het Walhalla waren beland! Geweldig om te zien dat Vijf er met boter en suiker in ging. Handenwrijvend vroeg hij zich hardop af waar de professor ons de eerste nacht heen zou sturen.Acht rook iets dat leek op het mysterie dat zich begin december afspeelt. Met een dikke
knipoog liet hij ons merken; “Geen zorgen; ik speel wel mee!” Eén vond het vooral feest dat hij tussen zijn twee grote broers in lag!

Iedere ochtend mocht de envelop van de dag worden geopend, waarin verteld werd in welke tijd we leefden, wat er toen gaande was en wat we zouden gaan doen die dag. We startten in de Prehistorie en de Romeinse tijd. In het Archeon hadden we tijd tekort;
er was zoveel te zien en te beleven.De tweede morgen ontwaakten we in 1568, bij de start van de Tachtigjarige oorlog en de
oprichting van het leger door Willem van Oranje. Het prachtige Nationaal Militair Museum was een lust voor het oog.
De volgende halte was 1953. We leerden veel over de watersnoodramp in Deltapark Neeltje Jans.

Gelukkig bracht de tijdmachine ons de volgende nacht naar de Middeleeuwen, want welke jongen wil zich geen ridder wanen? We volgden twee speciale kinderroutes in Muiderslot en hebben zelfs geleerd te boogschieten in de tuin naast het kasteel. De laatste stop was 1942. Na eerder de stripversie van Het Achterhuis gelezen te hebben, konden we nu zelf ervaren hoe Anne Frank met haar familie zat ondergedoken.
Het was een bijzonder leuk avontuur met z’n vijven in die Teletijdmachine!

Dus mocht de professor jou binnenkort benaderen voor een proefritje; ik kan het je van harte aanbevelen!

Delen mag!
Twitter
Visit Us
LinkedIn
Share

Laat een Reactie achter

  1. Lucia van der Kolk

    Oh wat geweldig zeg om van dit avontuur te mogen mee lezen.Ik snap wel dat de jonge avonturiers van dit evenement hebben genoten.Gr Lucia

  2. Adry

    Geweldig gedaan , die Peofessor heeft het toch maar mooi bedacht om jullie jongens daar voor uit te zoeken . ??